Spis treści:

1.Podstawy fizjoterapii sportowej

• Rola fizjoterapeuty w zespole medycznym zawodnika
  • Anatomia funkcjonalna i fizjologia stawów mięśni i struktur więzadłowo powięziowych w sytuacjach obciążenia - prezentacje graficzne
  • Fizjologia wysiłków fizycznych
  • Przyczyny i przebieg procesów zmęczenia i przeciążenia tkanek (miękkich narządów ruchu, chrząstki stawowej, okostnej i kości, nerwowej)
  • Mechanizmy uszkodzeń tkanek narządu ruchu oraz przebieg procesów ich gojenia
  • Nagła śmierć w sporcie
  • Przygotowanie do prowadzenia terapii:
    • zalety i wady oraz cele stosowania ćwiczeń w zamkniętym i otwartym łańcuchu kinematycznym,
    • trening funkcjonalny, siłowy i plajometryczny, nerwowo-mięśniowy,
    • przykładowe funkcjonalne wzorce ruchowe wykorzystywane w np.: piłce nożnej, piłce siatkowej, piłce ręcznej, koszykówce, tenisie,
    • różnice w postępowaniu ze sportowcem zawodowym a pacjentem uprawiającym sport amatorsko.

2.Diagnostyka i karty badań pacjenta

• Diagnostyka funkcjonalna zawodnika, która jest integralną i ważną częścią badania wykonywanego przez lekarza specjalistę (medycyny sportowej lub innego specjalistę)
  • Szczegółowe testy funkcjonalne diagnostyczne:
    • kompleksu barkowego,
    • stawu biodrowego,
    • stawu kolanowego,
    • stawu skokowo-goleniowego,
    • kompleksu lędźwiowo-miedniczo-biodrowego.
  • Testy funkcjonalne przesiewowe oceniające jakość wykonywanych zadań ruchowych i sprawność fizyczną zawodnika
  • Karty badań pacjenta - do powielania, na każdej karcie możliwość nanoszenia nowych wyników - przejrzystość efektów terapii na przestrzeni tygodni, badania i testy
    • Karta oceny posturalnej pacjenta - badanie postawy ciała, badanie strukturalne, ocena biomechaniki kręgosłupa, kończyn
    • Formularze oceny kręgosłupa, kończyn dolnych i górnych - wywiad, oglądanie i palpacja, badanie funkcjonalne i dodatkowe testy

3.Profilaktyka i odnowa biologiczna

• Praktyczne prowadzenie programów fizjo-profilaktyki przeciążeń i uszkodzeń narządu ruchu
  • Praktyczne prowadzenie zabiegów odnowy biologicznej

4.Plany kompleksowych terapii grup urazów sportowych

• Ogólne zasady prowadzenia terapii z elementami biomechaniki i metod fizjoterapeutycznych: Cyriax, PNF, Mulligan, FM, Maitland, Kaltenborn, masaż tkanek głębokich, neuromobilizacje i terapia punktów spustowych, kinesiology taping, FDM, Kinetic Control w przypadku:
    • skręcenia stawu i naciągnięcia jego więzadeł,
    • zwichnięcia stawu,
    • stłuczenia, naderwania i zerwania jednostek mięśniowo-ścięgnistych,
    • złamania kości,
    • krwiaków,
    • obrzęku pourazowego,
    • zespołu przeciążeniowego.

5.Plany terapii wybranych urazów sportowych z elementami biomechaniki i metod fizjoterapeutycznych: Cyriax, PNF, Mulligan, FM, Maitland, Kaltenborn, masaż tkanek głębokich, neuromobilizacje i terapia punktów spustowych, kinesiology taping, FDM, Kinetic Control

• Bóle szyjnego odcinka kręgosłupa
    • posturalne zespoły szyjne u rowerzystów, hokeistów i rugbystów
  • Bóle dolnej części kręgosłupa
    • przeciążenia ścięgien mięśni kulszowo-goleniowych oraz mięśnia biodrowo-lędźwiowego u sprinterów
    • stany przeciążeniowe mięśnia prostownika grzbietu i mięśni czworobocznych lędźwi w sportach siłowych
  • Bóle barku
    • przeciążenia ścięgien mięśni pierścienia rotatorów u zawodników wykonujących ruchy kończyną górną powyżej linii głowy
    • niestabilność kompleksu barkowego
    • zespół cieśni podbarkowej
    • uszkodzenia typu SLAP na przykładzie szczypiornistów i strongmanów - dwa mechanizmy powstawania i terapia
  • Urazy łokcia
    • "łokieć tenisisty" czy "łokieć golfisty" u gracza w tenisa - diagnostyka różnicowa i postępowanie fizjoterapeutyczne
    • tylne zwichnięcie w sportach kontaktowych
  • Urazy stawu nadgarstkowego, ręki i stawów palców
    • zespół de Quervaina i zespół skrzyżowania u wioślarzy i kajakarzy
  • Dolegliwości bólowe stawu biodrowego i uda
    • ból w okolicach stawu biodrowego i pachwiny
    • uraz grupy tylnej uda – procedura postępowania
    • ból bocznej części stawu biodrowego u biegających długie dystanse - zapalenie kaletki krętarzowej, przeciążenie ścięgna mięśnia pośladkowego średniego
  • Urazy stawu kolanowego i podudzia
    • postępowanie w bólu przedniego przedziału kolana i w przypadku "kolana biegacza"
    • zerwania ACL – najnowsze wytyczne i metody fizjoterapeutyczne stosowane po rekonstrukcji ACL
    • postępowanie w uszkodzeniu więzadeł pobocznych: piszczelowego i strzałkowego
    • uszkodzenia i dysfunkcje przedziału przyśrodkowego stawu kolanowego:
      • uraz łąkotki (testy kliniczne urazu, fizjoterapia pozabiegowa)
      • częściowe zerwanie więzadła MCL (testy kliniczne urazu)
  • Urazy stawu skokowo-goleniowego i stopy
    • tendinopatia ścięgna Achillesa
    • uszkodzenie ścięgna Achillesa
    • skręcenie stawu skokowo-goleniowego
    • rozcięgno podeszwowe jako miejsce częstych dolegliwości u biegaczy
    • zespół przedniego uwięźnięcia stawu skokowego zwany "kostką piłkarza", ale także "kostką tancerza baletowego"

Dodatkowo: tabela przedstawiająca najczęściej spotykane uszkodzenia w najpopularniejszych dyscyplinach sportowych - tenis, pływanie, piłka nożna, kolarstwo, biegi, podnoszenie ciężarów, koszykówka, siatkówka.

9.Powrót do sportu

Pomiary, testy biomechaniczne, fizjologiczne i testy ukierunkowanej sprawności fizycznej w połączeniu z badaniem lekarskim służące do oceny wyników leczenia i służące podjęciu decyzji o dopuszczeniu zawodnika-pacjenta do wznowienia treningu sportowego po zakończonym kompleksowym leczeniu.

• kwalifikacja do uprawiania sportu zgodnie z przepisami w Polsce
  • doping i antydoping - informacja ogólna, system kontroli i monitorowania, procedury
  • charakterystyka reakcji fizjologicznych w sporcie